7 Voordelen Van De Plank Oefening

plank oefening
Het lijkt zo makkelijk wanneer je iemand de plank oefening ziet uitvoeren, totdat je ziet dat de persoon in kwestie na verloop van tijd begint te trillen.

Probeer het zelf maar eens. Pak een yogamat of zoek een andere zachte ondergrond en neem de houding aan van de dame rechts en houdt dit vast.

Wanneer je nooit traint, dan zul je merken dat de plank oefening zeer intensief is.

De zwaartekracht duwt je gewicht naar de grond en jij zet bijna je gehele lichaam in werking om tegen de weerstand in te gaan.

De voordelen van de plank oefening op een rij

► Zowel je schouders, borst, rug, buik, billen, boven- en onderbenen worden aangespannen tijdens de plank oefening. Hierdoor krijg je een krachtiger en strakker lichaam. Ook spieren die normaal gesproken heel moeilijk zijn om aan te spannen worden aan het werk gezet. Denk aan de zogeheten ”diepe spieren”.

► Veel spieren worden tijdens de plank oefening gestretched, waardoor je flexibeler wordt.

► Je postuur zal verbeteren en op die manier ontlast je gewrichten die wellicht meer gewicht opvangen dan andere. Denk bijvoorbeeld aan een vrouw die dagelijks een handtas draagt langs haar rechterschouder. Na verloop van jaren zal de rechterschouder lager hangen dan de linker, met gevolgen voor de nek, rug en knieën. De plank oefening is uitstekend om je postuur te corrigeren.

► De plank oefening heeft de standaard variant, maar ook vele andere mogelijkheden. Hieronder zie je een video waar je inspiratie vandaan kunt halen om de plankoefening wat interessanter te maken.

► Voor de plank oefening heb je vrijwel niks anders nodig dan een zachte ondergrond. Kijk echt uit met een harde ondergrond of een tapijt, want je kunt je ellebogen behoorlijk beschadigen.

► Om resultaat te bereiken met de plank oefening kun je al beginnen met 30 seconden per dag. Bouw dit langzaam uit en probeer een aantal variaties. Verzin een eigen routine, of leen er een van iemand anders. Er zijn genoeg video’s te vinden die je op weg kunnen helpen.

► De plank oefening kun je altijd en overal uitvoeren. Begin rustig aan en je zult vrij snel merken dat de oefening je makkelijker afgaat.

Planking oefeningen inspiratie video

Klik op de video hieronder om een idee te krijgen van wat er allemaal mogelijk is met betrekking tot planking oefeningen.

De inleiding duurt ongeveer 4 minuten, dus als je enkel de plank workout wilt zien dan sla je de eerste 4 minuten over.