De Voordelen Van Opdrukken Op Een Rij

voordelen van opdrukken

Wanneer je geen tijd, geld of zin hebt om naar een sportschool te gaan, dan kun je er over denken om oefeningen thuis te doen.

Opdrukken (ook wel push ups genoemd) kun je zonder apparaten doen en deze oefening kan altijd en overal uitgevoerd worden.

Naast dat het erg makkelijk is om overal te kunnen opdrukken is het ook nog eens heel goed voor je lichaam!

Bovenlichaam

Wanneer je gaat opdrukken worden voornamelijk de spiergroepen in je bovenlichaam aangesproken, namelijk

► Triceps

► Borst

► Schouders

Voornamelijk je borst en schouders zijn grote spiergroepen, dus als je deze goed traint, zul je dat na verloop van tijd goed kunnen zien.

Je triceps krijgen het overigens ook goed te verduren. Voel ze maar eens branden als je een paar setjes push ups hebt gedaan.

Onderlichaam

Tijdens het opdrukken worden ook je billen en buikspieren getraind.

Je onderlichaam zorgt voor stabiliteit, want wanneer je in de push up houding zit, dan speelt ook zwaartekracht een rol.

Het trainen van je onderlichaam heeft grote voordelen voor hardlopers om hun looptechniek te verbeteren.

De push up is dan ook een uitstekende oefening daarvoor.

Vetverbranding

Hoe meer spieren je hebt, hoe meer vet je verbrandt.

Wat is er dan beter dan oefeningen doen die meerdere spiergroepen tegelijk aanspreken?

Precies!

Je stofwisseling wordt beter naarmate je vordert in deze oefening.

Varianten

Je kunt variëren tussen verschillende uitvoeringen van de push up

Denk aan:

► Handen ver uit elkaar

► Handen dicht bij elkaar

► Handen voorbij je schouders

► Handen onder je lichaam

► Benen dicht bij elkaar

► Of juist ver uit elkaar

Je zult versteld staan over hoe de intensiteit per variant verschilt.

Per positie spreek je je spieren in andere verhoudingen aan, dus als de push up je te makkelijk af gaat, dan kun je eens experimenteren met verschillende posities.