Kettlebell Oefeningen Voor Beginners

kettlebell beginnersMet behulp van tekst en plaatjes kun je een hoop informatie overbrengen, maar als het gaat om oefeningen uitleggen, dan is het aan te raden om video’s te bekijken.

Door goed te kijken naar de juiste houding kun je jezelf een hoop narigheid besparen in de vorm van blessures.

In onderstaande video zie je 40 verschillende kettlebell oefeningen.

Zo krijg je een idee wat jij in je kettlebell workout zult gaan doen.

Voorkom blessures

Kettlebell oefeningen lenen zich uitermate goed om lekker thuis te doen. Dat heeft grote voordelen, maar ook een groot nadeel. Er is geen trainer die op je let terwijl je de oefeningen aan het doen bent.

Zorg er dus voor dat je als beginner met de kettlebell ervoor zorgt dat jij zelf goed op je houding let.

Uiteraard kun je hier wel wat hulp bij gebruiken en op websites als Youtube zijn verscheidene (veelal Engelstalig) video’s te vinden met complete workouts.

Ook kun je ervoor kiezen om meteen goed uit de startblokken te komen en de kettlebell workout van Jesse van der Velde te proberen. De kettlebell workout bevat 5 DVD’s met uitgebreide uitleg over de oefeningen die je uitvoert. Je kunt direct meedoen en je hoeft zelf geen trainingsroutine (inclusief rusttijden) te verzinnen. Een goed schema zit immers verwerkt en verspreid over de 5 DVD’s . Er wordt ook aandacht besteed aan zaken als voeding en informatie over de spieren die je traint

Het beste kettlebell gewicht voor een beginner

Als je nog geen voorgaande ervaring hebt met krachttraining, dan is het verstandig om niet te hard van stapel te lopen wanneer je een kettlebell gewicht uitkiest.

Over het algemeen wordt gezegd dat vrouwen het beste met een gewicht tussen 4 en 8 kilo kunnen trainen en mannen met een gewicht tussen 12 en 16 kilo.

Wanneer je een man bent en geen ervaring hebt dan raad ik aan om een gewicht tussen 8 en 12 kilo aan te houden.

Liever te licht starten, dan boven je macht, want je wilt je spieren trainen, niet overbelasten