Sporten Voor Thuis

thuis sportenSporten voor thuis, oftewel sporten die je zonder al te veel apparaten in je huis kunt uitvoeren. Het liefst sporten waarbij je weinig ruimte nodig hebt. In ieder geval sporten waarvoor je niet naar een sportschool hoeft.

Het gaat hier ook om sporten die je altijd kunt uitvoeren. Dus geen teamsporten, of sporten waarbij je een partner nodig hebt.

Welke sporten denken we dan aan?

►Hardlopen is een prima sport die je thuis kunt uitvoeren. Schaf een paar goede hardloopschoenen aan (belangrijk) en zoek een mooie hardlooproute uit. Voor degenen die thuis willen hardlopen kunnen een hardloopband aanschaffen en een plekje in huis inrichten om lekker te lopen.

► Fietsen kun je ook prima thuis doen. Je hebt zeer ruimtevriendelijke hometrainers die makkelijk opvouwbaar zijn. Je kunt je favoriete tv-programma’s kijken of een boek lezen terwijl je fietst. Natuurlijk kun je ook lekker de buitenlucht in.

► Touwtjespringen zie je niet zo vaak, maar als je een tuintje hebt, dan kun je prima gaan touwtjespringen. Touwtjespringen is een manier om heel snel veel calorieën te verbranden. Het gaat er niet om dat je snel touwtjespringt, maar rustig springen brengt je hartslag snel omhoog en is een uitstekende cardio-oefening.

► Trampolinespringen is niet alleen erg leuk om te doen, maar zorgt er ook voor dat je een goede workout krijgt. Proberen je balans te bewaren terwijl je rustig op en neer springt zorgt ervoor dat je buikspieren en benen sterker worden. Ook is trampolinespringen een cardio-oefening.

► Kettlebell workouts zijn overgewaaid uit Rusland en niet meer weg te denken in het sportcircuit. Een kettlebell workout vereist niet veel meer dan een kettlebell en een paar vierkante meter aan ruimte. Zorg er wel voor dat je goede instructies opvolgt, want je wilt natuurlijk geen blessures oplopen.

► Calisthenics, oftewel oefeningen waarbij je je eigen lichaamsgewicht gebruikt als weerstand. Denk hierbij aan opdrukken (push ups), optrekken (pull ups), plank, crunches etcetera.

► Dumbbell training, je kunt met behulp van een paar dumbbells uitstekend thuis sporten. Op Youtube zijn tal van fitnessroutines te vinden. Zoek er een uit waar je je lekker bij voelt.

Welke sport is het beste?

De beste sport die je kunt doen is de sport waar je je goed bij voelt. Ook moet de sport aansluiten bij je doelen.

Is je doel om een sterke rug te krijgen? Dan zijn calisthenics als opdrukken, optrekken, de plank oefening en crunches een goede sport. Ook kun je de kettlebell workout doen.

Als je doel is om je conditie te verbeteren, dan zijn hardlopen, fietsen, touwtjespringen of trampolinespringen een betere keuze.

Het is ook goed om verschillende sporten te doen voor de afwisseling. Je gebruikt op die manier niet steeds dezelfde spieren en hierdoor vermindert de kans op blessures.

Een combinatie van hardlopen en calisthenics complimenteren elkaar bijvoorbeeld heel goed. Als je lange afstanden hardloopt is het belangrijk om een goede looptechniek te blijven houden. Dat kan alleen als je bovenlichaam en buikspieren sterk zijn. Het helpt daarom om een stukje krachttraining toe te voegen aan het arsenaal.