Wat Is Calisthenics?

Calisthenics betekent vrij vertaald ”schoonheid en kracht”.

Deze schoonheid en kracht worden verkregen door het uitvoeren van oefeningen waarbij je enkel je lichaamsgewicht gebruikt als weerstand.

Een groot voordeel is dat je niet naar de sportschool hoeft om te kunnen trainen, omdat heel veel oefeningen in het comfort van je eigen huis uitgevoerd kunnen worden.

Enkele voorbeelden van calisthenics oefeningen

► Opdrukken, oftewel pushups

► Optrekken, oftewel pullups

► Dips

► Squats

► Lunges

► Plank

► Human flag (menselijke vlag) Zie plaatje hierboven.

Er bestaan nog veel meer calisthenics oefeningen en veel van deze oefeningen kunnen op verschillende manieren uitgevoerd worden.

Door het op verschillende manieren uitvoeren van oefeningen train je andere spieren en kun je de intensiteit van een oefeningen verhogen of verlagen.

Wat is de aantrekkingskracht van calisthenics?

Zoals gezegd kun je vrijwel alle calisthenics oefeningen thuis uitvoeren, maar je kunt ook op een lekkere zomerse dag naar buiten om lekker te sporten.

Niet alleen dat, calisthenics oefeningen zijn uitermate geschikt om een functioneel sterk lichaam te krijgen. Je gebruikt immers je lichaamsgewicht om de oefeningen uit te voeren en de spieren die je daarmee ontwikkeld helpen enorm in het soepel functioneren in het dagelijks leven.

Je krijgt niet hetzelfde lichaam als iemand die 3 of 4 keer per week zich uitleeft op de apparaten van een sportschool met als doel om zo groot mogelijke spieren te krijgen. Dat is niet het hoofddoel van calisthenics.

Enorme spiermassa is ook niet per se functioneel.

Je zult zeker verandering zien qua spiermassa, maar als je doel is om zo ”groot” mogelijk te worden, dan is de sportschool een betere optie.

Als het gaat om functionele kracht, een strak lijf met mooie vormen en wat kilo’s minder, dan is calisthenics misschien voor jou!

Inspiratie nodig om te starten met je eerste pushups?

Om te beginnen met calisthenics is zo simpel als nu een plekje in je huis op te zoeken en daar een paar pushups te doen.

Als je nog geen ervaring hebt met krachttraining, dan is het aan te raden om hiermee te beginnen en rustig aan je kracht op te bouwen totdat je de gevreesde pullups aankunt.

Wanneer je deze onder de knie hebt kun je een simpele trainingsroutine starten

Bijvoorbeeld 3 sets van:

► 10 pushups

► 3 pullups

► 10 dips

► 5×2 lunges (5 x beide zijden)

► 10 crunches

► 10 squats

Uiteraard kun je het aantal herhalingen  aanpassen naar jouw trainingsniveau en uitbouwen in jouw tempo.