Wat Is Een Push Up?

wat is opdrukken

Wat is een push up? In dit artikel leggen we uit wat een push up is, waar je op moet letten en hoe jij kunt beginnen met deze fitnessoefening.

De push up oefening

Bij het uitvoeren van een push up neem je de plank houding aan. Dit betekent dat je op handen en knieƫn gaat zitten en vervolgens zet je de benen helemaal gestrekt naar achteren.

Je armen staan ook helemaal gestrekt vanaf je romp tot aan de grond.

Vervolgens buig je de ellebogen totdat je borst de grond raakt. Zodra je borst de grond raakt hou je deze positie een klein moment vast (halve seconde tot een hele seconde). Hierna duw je jezelf weer omhoog totdat je weer in de beginpositie bent.

De push up staat ook wel bekend als ”opdrukken”

Push up varianten

De push up is een compound oefening, oftewel een samengestelde oefening. Dit houdt in dat je meerdere spiergroepen tegelijkertijd gebruikt om de push up goed uit te voeren.

De voornaamste spiergroepen die je gebruikt tijdens de push up zijn de borstspieren en triceps.

Er zijn een hoop varianten op de push up en dit geeft de mogelijkheid om je spieren op andere manieren te stimuleren.

Hoe wijder je de handen uit elkaar zet, hoe meer je de kracht uit je borst haalt. Omgekeerd; hoe dichter je de handen bij elkaar zet, hoe minder je de borstspieren gebruikt, maar des te meer de triceps.

Ook je buikspieren hebben een belangrijke rol. Je moet immers in balans blijven om de push up houding te kunnen vasthouden.

Hoe dichter je de benen bij elkaar houdt, hoe zwaarder je buikspieren het krijgen. Omgekeerd geldt dat hoe verder je de benen bij elkaar vandaan zet, hoe makkelijker het wordt om je balans te bewaren en hoe minder werk je buikspieren hebben.

Er zijn nog veel meer variaties van de push up mogelijk. Hier zie je enkele voorbeelden.

Push up zwaarder maken

De push up is een bijzonder goede oefening om te doen. Echter, wanneer je de push up vaak traint, zul je zien dat het opdrukken steeds makkelijker gaat.

Op een gegeven moment wordt het opdrukken zo makkelijk dat de effectiviteit ervan af gaat.

Om sterker te worden en groter te worden qua spiermassa, moet je jezelf altijd blijven uitdagen.

Als je eenmaal op het punt bent belandt dat de push up de makkelijk is, dan is het tijd om gewicht toe te voegen.

De makkelijkste manier is door een gewichtsvest aan te trekken. Deze is makkelijk lichter of zwaarder te maken.

Op deze manier zal je lichaam continu blijven verbeteren. Je zult ook merken dat wanneer je met een gewichtsvest aan de gang gaat, dat normale push ups zonder gewicht met sprongen vooruit zullen gaan.

Het maximaal aantal herhalingen dat je achter elkaar kunt doen zal snel vooruit gaan, wanneer je gebruik maakt van een gewichtsvest.