Welke Spieren Train Je Met Opdrukken?

welke spieren gebruik je met opdruken

Opdrukken is een van de meest bekende fitnessoefeningen.

In het leger wordt je kracht onder andere getest door te kijken hoe vaak je jezelf kunt opdrukken.

Dat is ook niet voor niets, want opdrukken (ook wel push ups genaamd) is een samengestelde oefening die vrijwel alle spieren in je lichaam aan het werk zet.

Welke spieren gebruik je met opdrukken?

De belangrijkste spiergroepen die je traint tijdens het opdrukken zijn:

► Triceps

► Borstspieren

De manier waarop je je handen plaatst bepaald in welke mate deze spieren worden geactiveerd.

Er zijn tal van variaties om jezelf op te drukken.

Als je handen dicht bij elkaar staan, dan activeer je meer je triceps en wanneer je de handen verder uit elkaar zet, dan gebruik je juist meer de borstspieren.

Ook kun je gebruik maken van verhogingen. Je zet je voeten bijvoorbeeld op een trainingsbank terwijl je de pushup uitvoert. Zo wordt de oefening zwaarder.

Secundaire spieren die je gebruikt tijdens het opdrukken

Opdrukken vereist veel stabiliteit. De zwaartekracht duwt je naar beneden en je lichaam is continu aan het corrigeren. Dit vergt veel van je onderrug en buikspieren.

Ook staan de spieren in je benen op spanning. Denk aan de quadriceps (bovenbenen) en kuiten.

Hoewel de meeste kracht uit je borst en triceps komt, gebruik je ook je bovenrug en schouders.

Dit maakt de pushup een complete oefening en is daarom ook niet weg te denken uit een workoutschema.

Als het opdrukken te makkelijk wordt, verliest het zijn effectiviteit. Daarom is het belangrijk om de oefening zwaarder te maken als je merkt dat je met gemak 15 keer kunt opdrukken.

Doe andere variaties of gebruik een gewichtsvest. Zo zorg je ervoor dat er voldoende stimulus is voor je spieren om te groeien en sterker te worden.

Elke dag opdrukken

Op internet zie je tegenwoordig veel challenges voorbij komen. Bijvoorbeeld 100 keer opdrukken op een dag. Sommige challenges gaan zelfs tot 200 of 300 keer opdrukken per dag.

Kijk daar wel mee uit. Er is een tijd van trainen en een tijd van rusten. Als je iedere dag dezelfde spieren intensief belast, dan kan dat zeer schadelijk zijn voor je spieren. Blessures liggen op de loer en het is ook niet goed voor de groei van je spieren.

Spieren groeien immers niet tijdens het trainen, maar in rust.

Afhankelijk van je trainingsschema is de richtlijn om iedere spier slechts 2 tot 3 keer per week te trainen.