7 Voordelen Van Pull Ups

De voordelen van pull ups zijn talrijk.

In dit artikel nemen we 7 van de voordelen onder de loep.

Vrees de pull up niet, maar omarm het!

voordelen van pull ups

Meerdere spiergroepen

Met pull ups train je meerdere spiergroepen tegelijk.

De pull up is dan ook een ‘compound exercise’.

Je traint hierdoor zeer efficiënt.

Als binnen de benodigde spiergroepen er zwaktes zitten in je lichaam, kan de pull up heel zwaar zijn.

Laat je echter niet uit het veld slaan, want alles is te trainen.

Ook al kun je nu nog geen enkele pull up, dan is daar wat aan te doen.

Kun je geen enkele pull up? Lees dan: optrekken met elastiek

Functionele kracht

Door de trekbeweging train je spieren die je in het normaal dagelijkse leven ook nodig hebt.

Denk aan het optillen van een zware doos, of als je een wasmachine moet verplaatsen.

Lees ook:  Welke Spieren Train Je Met Chinups?

Het is daarom goed dat deze spieren ontwikkeld zijn.

Niet alleen voor je ego, maar ook om wat comfortabeler te functioneren.

Zelfvertrouwen

Doordat de pull up zo’n zware oefening is kun je veel zelfvertrouwen krijgen wanneer je in staat bent enkele setjes achter elkaar te doen.

Vergelijk het met een hardloper.

Een beginnende hardloper kan misschien nu net 3 kilometer onafgebroken hardlopen. Als die hardloper toewerkt naar een marathon binnen 3 jaar, hoeveel zelfvertrouwen denk je dat diegene opbouwt in de tussentijd?

Zo werkt het ook met pull ups.

Lang niet iedereen is in staat om überhaupt 1 keer zichzelf op te trekken.

Snel zichtbaar resultaat

Je lichaam past zich razendsnel aan veranderende situaties aan.

Tijdens het doen van pull ups gebruik je spieren die normaal slechts voor wat lichte taken worden gebruikt.

Nu eis je van je lichaam dat deze spieren maximaal gaan presteren.

Hierdoor zal de oefening snel lichter worden en zie je dat je lichaam verandert.

Lees ook:  Is Optrekken Goed Voor Je Buikspieren?

Denk hierbij aan:

  • De typische V vorm in het lichaam (brede schouders, slanke taille)
  • Ontwikkeling van de latissimus dorsi (spieren onder je oksels)
  • Gespierde onderarmen
  • Harde buikspieren
  • Enorme schouderbladen en rugspieren

Geen sportschool nodig

Het mooie van de pull up is dat je het thuis kunt doen.

Misschien voel je je ongemakkelijk als veel mensen zien dat je moeite hebt met enkele pull ups.

Dat hoeft uiteraard niet, maar het kan een logisch gevoel zijn.

Geen probleem, want als je een geschikte muur of deur hebt bevestig je in no-time een pull up bar in je huis.

Ook kun je een pull up station plaatsen indien je geen geschikte muur of deur hebt.

Veel variatie

De pull up wordt nooit saai.

Gelukkig zijn er verschillende variaties mogelijk op de pull up door je handen op verschillende manieren te plaatsen.

  • Handen ver uit elkaar (wide grip)
  • of juist dicht bij elkaar (close grip)
  • Regulier (ellebogen in hoek van 90 graden)
  • Handpalmen van je af (pull up)
  • Handpalmen naar je gezicht (chin up)
Lees ook:  Welke Spieren Train Je Met Optrekken?

Op Youtube zijn nog veel meer variaties te vinden als je zoekt op ‘pull up variations’.

Ook kun je pull ups zwaarder maken door middel van een gewichtsvest, zodat je vooruitgang zal blijven boeken indien de oefening te licht voor je wordt.

Goedkoop

Als je kijkt naar wat je nodig hebt is de pull up een goedkope manier van trainen.

Onderschat de pull up niet.

In combinatie met push ups en squats kun je een full body workout samenstellen.

Wat je nodig hebt is een pull up bar en eventueel een gewichtsvest.

Vergelijk het met een hardloper die iedere keer na enkele honderden kilometers de hardloopschoenen moet vervangen.

voordelen van pull ups
Nog geen pull up bar?