Is Opdrukken Goed Voor Je Buikspieren?

Of opdrukken goed voor je buikspieren is hangt af van een paar factoren.

In dit artikel leggen we uit welke factoren dat zijn en beantwoorden we de vraag of je opdrukken onderdeel zou moeten laten zijn van je buikspiertraining.

Is opdrukken goed voor je buikspieren

Waarom is opdrukken goed voor je buikspieren?

Tijdens het opdrukken is het belangrijk dat je je buikspieren aanspant.

Hierdoor blijf je in evenwicht en zorg je dat je niet doorzakt.

Dit neemt een grote last weg van je onderrug.

De zwaartekracht drukt je immers naar beneden.

Doordat je meerdere spiergroepen tegelijkertijd aanspant verdeel je de kracht over je spieren en kun je vloeiender opdrukken.

Zowel de buitenste als diepe buikspieren krijgen een flinke workout.

Meer over spieren en opdrukken

Wat te doen als je een plateau raakt?

Je kunt op een gegeven moment op een punt komen dat je niet veel verbetering meer ziet van het opdrukken.

Het lichaam past zich snel aan en als je het niet continu uitdaagt zal de spieropbouw langzamer gaan of soms zelfs stoppen.

Lees ook:  Opdrukken Tegen De Muur: Boost Je Kracht Met Weerstandsbanden

De oplossing zit niet in het vaker doen van herhalingen per set, of immens veel sets achter elkaar doen.

In plaats daarvan kun je het opdrukken verzwaren door gewicht toe te voegen.

Je kunt hiervoor een gewichtsvest gebruiken.

Als je zonder al teveel problemen 5 setjes van 12 herhalingen kunt doen is het tijd om je lichaam uit te dagen.

Ook kun je variëren in de manier waarop je de push up uitvoert.

Denk aan de

  • Diamond push up
  • Military press
  • Armen wijd
  • Met 1 been van de grond
  • Klappen tussendoor

Vetpercentage

Mocht je een te hoog vetpercentage hebben dan kan het even duren voordat je je buikspieren gaat zien.

Ze zitten er wel, maar er zit dan een vetlaagje overheen waardoor het niet opvalt.

Laat je niet ontmoedigen, maar pak in dit geval beide aan.

Ga aan het werk met je vetpercentage en bouw je buikspieren geleidelijk op.