Opdrukken Met Extra Gewicht

push ups met extra gewicht

Opdrukken met extra gewicht kan noodzakelijk zijn om meer progressie te maken of om een plateau te doorbreken.

Extra gewicht kan op meerdere manieren worden toegevoegd.

Wanneer moet je extra gewicht toevoegen?

Opdrukken wordt na veelvuldig trainen steeds makkelijker.

In het begin heb je moeite om jezelf 10 keer achter elkaar op te drukken, maar na verloop van tijd kun je jezelf met gemak 30 keer opdrukken.

Als dit het geval is, dan ben je niet meer bezig om je lichaam sterker te maken of je spieren verder te ontwikkelen.

Het enige dat vooruit gaat is het uithoudingsvermogen van je spieren. In feite wordt opdrukken dan een cardio oefening.

Om je spieren te vergroten zul je tussen de 8-12 herhalingen per set moeten gaan zitten. De voorwaarde is wel dat je na een set ook geen enkele herhaling meer kunt doen.

Zo blijft de oefening uitdagend en zullen je spieren zich verder ontwikkelen.

Als dit aantal herhalingen te makkelijk is, dan is het tijd om gewicht toe te voegen.

Begin rustig aan en verken hoeveel extra gewicht je lichaam aan kan.

Wat voor soort gewicht moet je gebruiken?

Je kunt ervoor kiezen om halterschijven op je rug te leggen, echter is dit niet de makkelijkste manier als je in je eentje traint. Het kan lastig zijn om de schijven te plaatsen en er bestaat een kans dat de gewichten van je rug vallen.

Een andere optie en de meest makkelijke optie is om een gewichtsvest aan te trekken.

Deze zijn verkrijgbaar met allemaal kleine gewichtjes die je in het vest kunt verwerken. Dit is een stuk comfortabeler dan wanneer je bij iedere set een schijf op je rug moet leggen.

Andere manier om het opdrukken zwaarder te maken

Uiteraard kun je extra gewichten toevoegen tijdens het opdrukken, maar vergeet ook niet de vele varianten.

Opdrukken kun je doen vanaf een verhoging, waardoor de druk beweging groter en het zwaartepunt anders wordt.

Ook kun je toewerken naar het uitvoeren van een eenarmige push up. Kijk wel uit dat je jezelf niet blesseert, want ook al kun je 30 keer achter elkaar opdrukken, dan is dat geen garantie dat je ├╝berhaupt 1 keer een eenarmige push up kunt uitvoeren.