Caloriearme Smoothies Maak Je Zo

Caloriearme smoothies samenstellen kan een hele opgave zijn.

In bijna alle soorten fruit zitten immers veel suikers en daarom ook veel calorieën. Daarom kun je het beste een combinatie maken van groente en fruit.

De smoothie wordt dan al gauw een groene smoothie.

Het voordeel is dat er in groenten veel minder calorieën zitten in vergelijking met fruit.

Je kunt er voor kiezen om enkel groenten te gebruiken voor je caloriearme smoothie, maar wanneer je dit niet gewend bent, dan is het verstandiger om langzaam de verhouding groenten te verhogen en het fruit te verlagen.
caloriearme smoothies

Welke fruitsoorten zijn geschikt voor caloriearme smoothies?

De top 5 van fruitsoorten met minste calorieën die ook in smoothies te gebruiken zijn:

  • Citroen – per stuk – 17 kcal
  • Aardbeien – per 100 gram – 36 kcal
  • Pruim – per stuk – 36 kcal
  • Kiwi – per stuk – 46 kcal
  • Appel met schil – per 100 gram – 52 kcal

De appel met schil is een bijzondere in dit lijstje. De smaak van een appel overheerst namelijk de smaak van groenten wanneer je deze tot een smoothie bereidt.

Daarom is het ook aan te raden om een zoete appel te gebruiken voor de caloriearme smoothie.

Goede appelsoorten hiervoor zijn bijvoorbeeld:

  • Elstar
  • Jonagold
  • Fuji
  • Pink Lady
  • Jazz

Welke groenten zijn geschikt voor een caloriearme smoothie?

Niet iedere groentesoort is geschikt voor een smoothie. Sommige groenten zijn simpelweg niet lekker om te verwerken in een smoothie. De blender moet in staat zijn om de groente zeer fijn te snijden, zodat er geen grote en harde stukken in je smoothie komen.

Hier een top 5 van groenten die prima te gebruiken zijn in een caloriearme smoothie en die geen alles overheersende smaak hebben als je deze combineert met bijvoorbeeld appel.

  • Spinazie – per 100 gram – 15 kcal
  • Boerenkool – per 100 gram – 51 kcal
  • Bleekselderij – per 100 gram – 17 kcal
  • Komkommer – per 100 gram – 14 kcal
  • Courgette – per 100 gram – 27 kcal

Een hele simpele, maar lekkere smoothie is om spinazie met zoete appel te combineren.

Ook kun je wat boerenkool toevoegen. Pas wel op met teveel rauwe boerenkool als je gevoelige darmen hebt. De vezel van rauw boerenkool is vrij taai en dit kan ongemak veroorzaken. Test dit daarom eerst uit met een klein handje om te kijken hoe je lichaam hierop reageert.

Makkelijke manier om je blender schoon te maken? Lees verder

Kant en klare smoothie recepten

Met het voornemen om caloriearme smoothies te maken is het logisch om groente te verwerken in je smoothies.

Ook is het logisch dat hoe meer caloriearme groente je toevoegt, hoe minder calorierijk fruit je gebruikt

Het wordt alleen wel erg saai als je iedere keer dezelfde smoothie maakt.

Kijk daarom ook eens naar deze 125 groene smoothie recepten.