Welke Spieren Train Je Met Trampolinespringen?

Trampolinespringen is een leuke bezigheid. Je wordt al gauw vrolijk van het op en neer stuiteren, maar welke spieren train je met trampolinespringen?

Daar gaan we in dit artikel verder op in.

Trampolinespringen is namelijk niet alleen leuk voor kinderen en tieners, maar een trampoline kan ook gebruikt worden als fitness hulpmiddel.

welke spieren train je met trampolinespringen

Trampolinespringen om af te vallen

Het springen op een trampoline zorgt voor een verhoogde hartslag. Daardoor wordt je hartspier sterker en werk je aan je conditie.

Trampolinespringen heeft een lage impact op je gewrichten en daardoor is het makkelijk gedurende langere tijd vol te houden zonder dat je klachten krijgt.

Doordat je hartslag langere tijd verhoogd is tijdens het springen verbrand je veel calorieën.

Dit maakt trampolinespringen een leuke, maar vooral effectieve manier om af te vallen.

Je hartspier wordt groter en sterker. Hierdoor verbrand je niet alleen tijdens het trampolinespringen veel calorieën, maar ook daarna. Grotere spieren betekent immers dat er meer calorieën verbrand moeten worden om deze te onderhouden.

Dit geldt ook voor de hartspier.

Overige spieren die betrokken zijn bij het trampolinespringen

Naast het hart zijn alle spieren in zowel je boven- als onderbenen actief. Zowel de landing als het afzetten vereist veel inspanning.

Denk dan aan de quadriceps, hamstrings en kuitspieren.

Doordat je niet op een harde ondergrond landt, worden je pezen ontlast en is de kans op blessures klein als je trampolinespringen vergelijkt met bijvoorbeeld hardlopen.

Daarnaast zijn je bilspieren betrokken bij het afzetten en landen op de trampoline.

Ook de buikspieren worden niet ontzien. Je buikspieren zijn verantwoordelijk om je lichaam in balans te houden.

Bij iedere sprong zullen je buikspieren je lichaam corrigeren om weer recht te kunnen landen. Ook als je niet hoog springt.

Hoe moet je springen op de trampoline voor een effectieve workout?

Het is een fabel om te denken dat voor een effectieve workout je zo hoog mogelijk moet springen.

Al kom je maar 10 tot 20 centimeter omhoog, dan is dat al uitstekend. Het gaat er voornamelijk om dat je het lang vol kunt houden.

Je kunt natuurlijk wel de intensiteit verhogen door hoger te springen, maar dat is niet nodig.

Omdat je niet hoog hoeft te springen, hoef je ook niet een hele grote trampoline te hebben.

Een klein maatje is prima. Het voordeel van een klein formaat is dat je vaak wel een plekje hebt binnenshuis om de trampoline neer te zetten, mocht je geen tuin hebben.

Ook is een klein formaat trampoline makkelijk op te bergen.

Het enige nadeel is dat je bij iedere sprong geconcentreerd moet zijn om niet van de trampoline af te vallen.

Mocht je daar twijfels bij hebben, dan is een groter formaat een betere optie. Uiteraard is dat een keuze die je naar eigen inzicht kunt maken.