Met Welke Afstand Moet Je Beginnen Met Hardlopen?

Iedereen die gaat beginnen met hardlopen stelt zichzelf deze vraag.

Hoeveel kilometer, hoe vaak en moet je rusten tussendoor?

Drie belangrijke vragen die we in dit artikel onder de loep nemen.

Met Welke Afstand Moet Je Beginnen Met Hardlopen

1) Met welke afstand moet je beginnen met hardlopen?

De afstand die je gaat afleggen als je net begint met hardlopen is afhankelijk van je huidige conditie en de mate waarin je de benen kunt belasten.

Leg de eerste paar weken dat je gaat hardlopen in ieder geval niet meer dan 5 kilometer af.

Veel mensen zonder basisconditie lopen niet meer dan 2.5 kilometer als ze net beginnen.

Dit is heel goed!

En hoe langer je erover doet, hoe beter.

Belast je lichaam in het begin niet teveel.

Het is beter om een lange hardloopsessie te doen op heel rustig tempo, dan snel te starten.

Je lichaam is immers de impact niet gewend op de botten, spieren en pezen.

Als je niet weet hoe je moet beginnen kun je altijd gebruik maken van een hardloop app.

Bijvoorbeeld de hardlopen met evy app is een goede waarbij je door middel van muziek en instructies door een hardlooples wordt heengeloodst.

2) Hoe vaak hardlopen per week?

In het begin van je hardlopende leven is het goed om een keuze te maken tussen 3 of 4 keer hardlopen per week.

Met 3 keer hardlopen per week krijg je al gauw een verbeterde conditie en versterken de spieren.

De rustperiode is prima en dat zorgt voor een optimaal herstel.

Veel mensen trainen 4 keer per week. Vaak zijn 3 van de 4 trainingen erg rustig.

Het voordeel van 4 dagen per week hardlopen is dat de conditie nog sneller vooruit gaat.

Als absolute beginner kun je beginnen met 3 keer week en na een maand kun je kijken of je er een 4e training aan toevoegt.

Sommige mensen trainen 2maal per week, maar dit is vrij weinig.

Het kan geen kwaad om zo nu en dan een training over te slaan als het niet gaat, maar probeer een minimum van 3 keer aan te houden.

3) Moet je hardlopen en wandelen met elkaar afwisselen?

Niks moet, maar als je begint met hardlopen kan tussendoor wandelen erg goed zijn.

Je doet dan bijvoorbeeld 2 minuten hardlopen, 30 seconden wandelen of 3 minuten hardlopen en 1 minuut wandelen.

Hiermee zorg je dat de hartslag wat kan zakken en dat je spieren tijd hebben voor een kort herstel.

Het laatste wat je wil is een blessure oplopen als je net begint, dus schaam je niet en wissel lekker af!

Hardloophorloge nodig?

Lezers van dit artikel lazen ook:

7 voordelen van een roeimachine
&
Opdrukken voor beginners | De 29 meest gestelde vragen