Hoe Zwaar Moet Een Kettlebell Zijn Voor Een Beginner?

Hoe zwaar een kettlebell moet zijn als je een beginner bent is afhankelijk van een paar dingen.

In dit artikel leggen we uit hoe je kunt bepalen wat jouw ideale beginnersgewicht is.

hoe zwaar moet een kettlebell zijn voor een beginner

Als je gaat beginnen met kettlebell training

Als je van plan bent om regelmatig te trainen met de kettlebell (3 keer per week), dan zullen je spieren in korte tijd sterker worden.

Een kettlebell is in tegenstelling tot een halter niet lichter te maken of juist zwaarder te maken.

Het is daarom belangrijk dat je een goede keuze maakt met betrekking tot het eerste kettlebell gewicht.

Let op dat je niet een te licht gewicht uitkiest.

Zoals gezegd zullen je spieren snel sterker worden in het begin.

Een goed beginnersgewicht is dan ook een gewicht dat voldoende zwaar is.

Lees ook:  Wat Doet Een Kettlebell Met Je Lichaam?

Je lichaam past zich hier snel op aan.

Overdrijf het niet

Een te zwaar gewicht wil je ook niet, want je moet wel het gewicht op een normale manier van de grond kunnen krijgen.

Je gaat immers verschillende oefeningen doen en je moet wel de kracht hebben om de oefeningen uit te voeren.

Laat je echter niet ontmoedigen als het veel moeite kost. Dat wordt vanzelf minder.

Richtlijn om een goed beginnersgewicht te kiezen

Mannen en vrouwen zijn fysiek gezien gemiddeld op een andere manier gebouwd.

Bij mannen concentreert de spierontwikkeling zich meer op het bovenlichaam en de armen.

Vrouwen kunnen natuurlijk door te trainen die “achterstand” inhalen, maar de kans is groter dat het beginnersgewicht voor vrouwen iets lichter is dan dat van mannen.

De richtlijn voor vrouwen is:

  • Als je helemaal ongetraind bent dan is een gewicht van 4 kilo mooi om mee te beginnen.
  • Voor vrouwen die al wat aan spierontwikkeling hebben gedaan is 8 kilo een mooi beginnersgewicht.
Lees ook:  Waar Moet Je Op Letten Bij Het Kopen Van Een Kettlebell?

De richtlijn voor mannen is:

  • Ongetrainde mannen kunnen over het algemeen beginnen met 12 kilo.
  • Getrainde mannen die gewend zijn om gewicht te verplaatsen kunnen starten met 16 kilo

Om veilig te trainen

Als je niet zeker bent van je zaak kun je een kettlebell kiezen volgens de richtlijn en eventueel schaf je nog een iets lichtere aan voor de dagen waarop het wat minder gaat.

Kettlebell nodig?

Lezers van dit artikel lazen ook:

7 voordelen van een roeimachine
&
Opdrukken voor beginners | De 29 meest gestelde vragen