Welke Spieren Gebruik Je Met De Crosstrainer?

De crosstrainer is een uitstekend cardio apparaat. In de sportschool zie je ze en steeds vaker ook bij mensen thuis.

In dit artikel leggen we uit welke bewegingen je maakt en welke spieren je traint op de crosstrainer.

Welke spieren gebruik je allemaal tijdens het crosstrainen?

De crosstrainer is een apparaat met twee pedalen voor de voeten en twee hendels voor de handen.

De pedalen en hendels kunnen vooruit en achteruit bewegen en als de linkerkant vooruit gaat dan gaat de rechterkant “automatisch” achteruit en vice versa.

Het voortbewegen van de pedalen en hendels kan door je voeten en handen tegelijkertijd in een soepele beweging heen en weer te bewegen.

De oefening is heel goed voor:

  • De beenspieren

Vooral de onderbenen krijgen een intensieve workout, denk hierbij aan de kuiten.

Als je de weerstand opvoert zul je het ook gaan voelen in je quadriceps (bovenbeenspieren).

  • Bilspieren

Je benen zijn continu in beweging en daardoor zijn je bilspieren ook hard aan het werk.

Lees ook:  7 Voordelen van een roeimachine

Voor een strakke bilpartij is de crosstrainer een perfect apparaat

  • Borst

Als je de hendels gebruikt voor je armen zul je door de heen en weer gaande beweging ook je borstspieren aan het werk zetten.

  • Biceps

De biceps (ook wel de spierballen genoemd) moeten door de uitstrekkende en intrekkende beweging werken.

Het is niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een bicep curl, maar je geeft ze wel degelijk een workout.

  • Buikspieren en onderrug

Als je de hendels voor de handen niet gebruikt zal je lichaam moeite hebben om balans te bewaren.

Je buikspieren en onderrug zullen hierdoor veel moeten corrigeren om stabiel te blijven staan.

Hierdoor is het crosstrainen een prima buikspieroefening en een goede manier om de onderrug te versterken.

Nog geen crosstrainer?

Meer voordelen van de crosstrainer

Op de eerste plaats is het crosstrainen een cardio oefening.

Je hartslag gaat omhoog en je uithoudingsvermogen wordt getest.

Hierdoor wordt je longfunctie beter en krijg je een gezonder hart.

Lees ook:  Welke Spieren Train Je Met Een Hometrainer?

Door de hogere hartslag en intensief gebruik van de spieren verbrandt je ook veel calorieën.

Het trainen op een crosstrainer kan dus een prima hulpmiddel zijn bij het afvallen.

Er is weinig belasting voor het lichaam, dus weinig kans op blessures en je herstelt snel van een workout, in tegenstelling tot bijvoorbeeld hardlopen.

Ook kun je simpel een crosstrainer in huis zetten en terwijl je sport lekker muziek luisteren of een tv serie aan zetten.

Lezers van dit artikel lazen ook:

7 voordelen van een roeimachine
&
Opdrukken voor beginners | De 29 meest gestelde vragen