Bovenlichaam Trainen Zonder Apparaten?

Het bovenlichaam trainen zonder apparaten is een ideale manier voor mensen die lekker thuis willen trainen.

Geen dure investeringen, maar wel resultaat.

Hoe doe je dat?

Allereerst moet je weten dat fitness apparaten slechts hulpmiddelen zijn om een doel te bereiken.

Waarschijnlijk is jouw doel om grotere of sterkere spieren te krijgen.

Gelukkig kun je heel ver komen zonder apparaten, maar door het gebruik van je eigen lichaamsgewicht.

Je zult niet het bovenlichaam krijgen als Hulk Hogan, maar als je een strak afgetraind lichaam wil met mooie vormen, dan is dit een prima manier.

Er zit een limiet aan wat je kunt bereiken door enkel je lichaamsgewicht te gebruiken.

Je kunt wanneer je de limiet bereikt hebt gewichten toevoegen aan de oefeningen en zo de potentie vergroten.

Lees ook:  Hoe Begin Je Met Sporten?

Welke oefeningen zijn het best voor het bovenlichaam?

Als je puur met lichaamsgewicht je bovenlichaam wil trainen zijn de volgende 3 oefeningen erg belangrijk.

  • Opdrukken (voor triceps, borst, schouder en buik)
  • Optrekken (voor biceps/triceps, rug, lats en buik)
  • Planks (voor rug en buik)

De overeenkomst van deze 3 oefeningen is dat ze meerdere spiergroepen tegelijk trainen.

Je spreekt dan ook wel van een ‘compound oefening’.

De oefeningen zijn uit te voeren op verschillende manieren waarbij je de spieren steeds op een andere manier kunt belasten.

Zo krijg je evenwichtige progressie en train je het gehele bovenlichaam.

bovenlichaam trainen zonder gewichten

Wanneer bereik je de limiet?

Je zult zien dat als je drie- of viermaal per week traint dat de oefeningen steeds makkelijker gaan.

Dat is een teken dat je sterker wordt, maar ook een teken dat je niet veel meer zult groeien.

De oplossing zit hem dan in het toevoegen van gewichten.

Zo kun je een halterschijf op je rug leggen tijdens het opdrukken of planken, of een dumbell optillen met je voeten tijdens het optrekken.

Lees ook:  Is Elke Dag Trainen Goed Of Slecht?

Het makkelijkste is om een gewichtsvest aan te trekken die je lichter of zwaarder kunt maken, afhankelijk van je trainingsniveau.

Op die manier belast je de spieren op zodanige wijze dat ze blijven groeien en sterker worden.

Bovenlichaam trainen met gewichten

Naast het trainen met je lichaamsgewicht wil je misschien ook wel eens afwisselen door met gewichten te trainen.

Als je met dumbells wilt trainen heb je al gauw een trainingsbank nodig en dat zien we in dit geval als een apparaat.

Het neemt namelijk bijna evenveel ruimte in als een fitness apparaat.

Daarom beperken wij ons nu tot de kettlebell.

Nog geen kettlebell?

Een kettlebell is een bolvormig gewicht met een hengsel.

Hier kun je tal van oefeningen en zo een complete full body workout mee doen.

Op Youtube vind je talloze instructievideo’s als je iets intikt in de trant van “kettlebell workout”.

Lezers van dit artikel lazen ook:

Armspieren trainen zonder gewichten
&
Hoe krachttraining thuis doen

Lees ook:  Extreme Spierpijn Na Het Sporten?