Hoe Krijg Je Meer Energie?

“Hoe krijg je meer energie” is een zeer vaak gestelde vraag.

We leven in een een wereld waarbij het minder normaal geworden is om minder energie te hebben.

In dit artikel geven we enkele handvatten die jij kunt gebruiken om nu en in de toekomst meer energie te hebben.

hoe krijg je meer energie

Mogelijke redenen waarom je te weinig energie hebt

Om meer energie te krijgen zul je er achter moeten komen wat de reden is waarom je weinig energie hebt.

Hieronder zie je enkele factoren die van invloed kunnen zijn op jouw energieniveau.

  • Slaap
  • Voeding
  • Beweging
  • Ongezonde levensstijl
  • Stress
  • Cafeïne

Er is nog een belangrijke factor, namelijk “medicijnen”, alleen is dat onderwerp te complex om in dit artikel te behandelen.

Als medicijnen de oorzaak zijn van een laag energieniveau raden we aan om met dit probleem naar je huisarts te gaan.

Slaap

Voldoende slaap is enorm belangrijk om energie te hebben gedurende de dag.

In je slaap herstelt het lichaam en de geest, waardoor je de volgende dag weer aankunt normaal gesproken.

Niet alleen is voldoende slaap belangrijk, maar ook de kwaliteit van slaap.

Een slaapcyclus bestaat uit 5 fases en het is belangrijk dat je die allemaal meerdere keren doorloopt gedurende de nacht.

De laatste fase is de REM slaap.

Dit is de fase waarin je droomt en waar een hoop gebeurd voor het herstel van je lichaam.

Om die fase te bereiken is het belangrijk dat je diep slaapt.

Factoren die een diepe slaap kunnen belemmeren zijn:

  • Licht

Het kleinste nachtlampje werkt al verstorend voor de kwaliteit van slaap. Daarom raden we aan om de kamer compleet te verduisteren of anders een slaapmasker op te zetten.

  • Geluid

Hoewel je geluid misschien niet bewust opvangt, komt het wel degelijk als signaal je brein in. Hierdoor wordt je slaap negatief verstoort.

Zorg dat alle bronnen van geluid uit zijn, dus ook een tv die op standby staat die mogelijk zacht bromt

  • Alcohol

Zelfs één drankje werkt negatief voor je slaap. Inslapen gaat vaak prima, maar door het afbrekingsproces kun je onrustig worden.

  • Eten vlak voordat je gaat slapen

Net als met alcohol is eten vlak voor het slapen niet goed.

Je zet je lichaam hard aan het werk om het voedsel te verteren in plaats van dat het tot rust komt.

Voeding

Goede voeding is ook belangrijk voor de energie.

Je lichaam is de hele dag door bezig om lichamelijke processen te doorlopen.

Dit kost veel energie, dus je hebt voldoende goede brandstof nodig.

Eet je voldoende? En krijg je alles binnen?

Ontbijt je goed?

Om je lichaam een handje te helpen met het binnenkrijgen van veel goede voedingsstoffen kun je regelmatig gezonde smoothies drinken.

Het tegenovergestelde is ook waar.

Als je veel slechte brandstof binnenkrijgt heeft je lichaam veel moeite met het verwerken en zal dat invloed hebben op je energie.

Hoe voelde jij je voor de laatste keer dat je veel te veel had gegeten bij een fastfood restaurant?

Beweging

Ook veel bewegen zorgt voor energie.

Als je werkt aan je conditie, zal dat energie met zich meebrengen.

Veel mensen moeten er niet aan denken om te gaan sporten als ze weinig energie hebben, maar het levert juist energie op.

Je moet alleen even door die zure appel heen van de eerste paar keren.

Als je het eenmaal gewend bent zal het natuurlijker gaan voelen en heb je spijt dat je niet eerder begonnen bent.

Cafeïne

Cafeïne is gevaarlijk voor iemand die weinig energie heeft.

Soms is het hebben van weinig energie een teken dat je meer moet slapen of meer rust moet pakken.

Vaak grijpen we naar middelen om die symptomen weg te werken.

Koffie of energiedrankjes kunnen op wonderlijke wijze je lichaam weer in beweging zetten en je kunt weer even door.

De oorzaak van het probleem is hier echter niet mee weg en zal mogelijk erger en erger worden.

Als cafeïne de oorzaak is dat je uitgeput bent, stel jezelf dan eens een doel om een week lang geen enkele kop koffie te nemen en kijk wat er gebeurt.

Doe dit op de dag dat je weekend hebt, want de eerste paar dagen kun je enkele ontwenningsverschijnselen krijgen en dan met name; hoofdpijn.

Mogelijk komt er heel veel vermoeidheid uit en slaap je als een blok in die week.

Misschien is het dan tijd om over te gaan op decaf of thee voor blijvend resultaat.